Mamy prawie 500 poradników i rankingów oraz około 10 tyś. ocen produktów!

Rejestruj
Zmień czcionkę:

Jaki aparat cyfrowy kupić?

Człowiek od zawsze marzył o tym, aby jak najwierniej uchwycić bieżącą chwilę. Obraz, rzeźba, to tylko jedne z prób "zatrzymania czasu". Jednak prawdziwa rewolucja przyszła w chwili wynalezienia aparatu fotograficznego. Początkowo czarno - białe zdjęcia, a później kolorowe, pozwalały chociaż pozornie zatrzymać dany moment.

Przez bardzo długi czas mieliśmy do czynienia z urządzeniami analogowymi. Jednak technologia w między czasie rozwijała się i aparaty w pewnym momencie przeszły duże przeobrażenie, stając się jeszcze bardziej funkcjonalnymi. Mam tutaj na myśli oczywiście przejście na technologię cyfrową. Prostota obsługi, duża pojemność pamięci, niska cena czy łatwość wykorzystania wykonanych zdjęć (za pomocą zwykłego kabla USB, możemy przesłać zdjęcia na komputer), to tylko przykłady zalet tych urządzeń.

Jak każde nowoczesne urządzenie, tak i "cyfrówka", to dosyć zaawansowany układ. Megapiksele, matryca, czy zoom, to tylko kilka pojęć, jakimi posługujemy się próbując określić właściwości tych urządzeń. Dlatego jeżeli chcesz sprawnie poruszać się w świecie tego typu technologii, to zachęcam do zapoznania się z poradnikiem poniżej. Znajdziesz tam opis wszystkich najważniejszych parametrów, dowiesz się jakie zabiegi marketingowe stosują sprzedawcy, a przede wszystkim jaki model będzie najbardziej odpowiedni dla Twoich potrzeb.

Zasady działania

Idea działania aparatu cyfrowego oraz analogowego jest bardzo podobna. Zarówno jeden, jak i drugi typ musi posiadać: układa optyczny, element światłoczuły oraz coś na kształt pamięci, która umożliwi przechowywanie zdjęć.

Gdzie w takim razie są różnice?

Podstawowa różnica sprowadza się do sposobu przetwarzania informacji oraz magazynowania ich (analogowy, cyfrowy). Dlatego też przejście z jednej technologii do drugiej, wymagało zastosowania nowych rozwiązań (zaprojektowanie nowych układów), które umożliwiłyby cyfrowe przetwarzanie informacji. Jednak idea działania jest taka sama w obu przypadkach!

W praktyce wygląda to tak, że aparaty cyfrowe zamiast błony fotograficznej (materiał światłoczuły) posiadają przetworniki optoelektroniczne (matryce). Poza tym, dane przechowywane są nie bezpośrednio elemencie światłoczułym (błona filmowa w analogowych aparatach), a na specjalnie do tego celu przystosowanej pamięci (zwykle zwana po prostu kartą pamięci). Układ optyczny jest w zasadzie ten sam.

Jak cyfrówka robi zdjęcia?

Światło (obraz) przechodzi przez układ optyczny (obiektyw) a, następnie pada na materiał światłoczuły (CCD, albo CMOS). Matryca składa się z ogromnej ilości bardzo małych punktów (elementów światłoczułych), które zbierają informacje o padającym na nie świetle. Im więcej takich punktów jest na naszej matryce, tym więcej szczegółów można uchwycić. Następnie informacje o padającym świetle przekształcane są na impulsy cyfrowe i zapisywane na karcie pamięci.

Rodzaje aparatów

Cyfrowe aparaty kompaktowe

Podstawowa charakterystyka

Wywodzą się z analogowych aparatów kompaktowych (zewnętrznie nawet bardzo podobne). Charakterystyczna jest dla nich zwarta budowa oraz niewielkie rozmiary. Większość czynności jest zautomatyzowana, lub maksymalnie uproszczona. Urządzenia te posiadają matryce niewielkich rozmiarów, co wymusza wykorzystanie układów optycznych z krótką ogniskową, co z kolei pozwala na uzyskanie dobrej ostrości i to często do tego stopnia, że w wielu przypadkach nie zaimplementowano tam żadnych dodatkowych układów, które ustawiałby tę ostrość.

Rozmiary

Sprzęt tego typu posiada bardzo różne rozmiary - począwszy od kilku centymetrowych, mieszczących się w kieszeni, a skończywszy na większych konstrukcjach, będących na granicy "cyfrówek kompaktowych", a tzw. bridge camera.

Kompakt cyfrowy

Canon: PowerShot A95

Źródło: Wikipedia / autor: Fir0002 / licencja: GFDL

Wady i Zalety

WadyZalety
  • Kompakty słabo nadają się do robienia zdjęć obiektów, które się poruszają , gdyż są zbyt wolne (zwłaszcza tańsze modele). Po tym jak wciśniemy migawkę, mamy wrażenie przez moment, że urządzenie "przestało odpowiadać". Trudno wtedy stwierdzić, kiedy właściwie zdjęcie zostało zrobione
  • Obraz podglądu wyświetla się na ekranie LCD. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że jest on trochę opóźniony, w stosunku do rzeczywistego obrazu
  • Niewielkie matryce przyczyniają się do powstawania szumów (widoczne jako charakterystyczne ziarnistości)
  • Brak możliwości wymiany obiektywu (układ optyczny zamontowany na stałe)
  • Powolny autofokus
  • Dysponują często bardzo dużym zoomem optycznym (często nawet 12 - krotny). Jednak zwykle odbija się to na jasności oraz na zniekształceniu perspektywy, więc tak do końca, to trudno tak duży zoom uznać za zaletę (oczywiście mowa o kompaktach)
  • Oprócz zdjęć, możemy również nagrywać filmy i to z dźwiękiem
  • Małe matryce wymuszają zastosowanie krótkich ogniskowych, co przyczynia się do tego, że jesteśmy w stanie uzyskać bardzo dobrą ostrość zdjęć
  • Małe rozmiary, niewielka waga

Dla kogo cyfrówka kompaktowa?

Urządzenia te poleca się wszystkim, którzy nie zajmują się fotografowaniem profesjonalnie. Chcesz utrwalić pobyt na wakacjach, imprezę ze znajomymi, lub inne istotne momenty w Twoim życiu? Jeżeli tak, to ten typ aparatu jest dla Ciebie. Niewielkie rozmiary oraz waga, dadzą Ci dużą mobilność, co umożliwi zabieranie sprzętu wszędzie, gdzie tylko chcesz.

Aparaty kompaktowe zmiennoobiektywowe

czymś z pogranicza lustrzanki cyfrowej, a kompaktu cyfrowego. Posiadają matryce o wielkości takiej jak w lustrzankach cyfrowych, jednak brak w nich lustra. Mamy tutaj również - tak jak w lustrzance - możliwość wymiany obiektywu. Na rynku znajdziemy obecnie (połowa 2011) około 20 tego typu urządzeń.

Lustrzanki cyfrowe

Konstrukcja ta została oparta o analogową lustrzankę jednoobiektywową.

Zasada działania

Dysponuje jednym obiektywem ( 1) oraz co charakterystyczne dla tego typu urządzeń lustrem ( 2), które wbudowano w korpus. Gdy patrzymy przez wizjer ( 8) lustro ustawione jest pod kątem 45°. Obraz przechodzi wtedy przez obiektyw, odbija się od lustra i pada na matówkę, ( 5 ) (tutaj tworzy się obraz widoczny w wizjerze). Jednak światło musi jeszcze przejść przez pryzmat pentagonalny ( 7), gdzie załamuje się w odpowiedni sposób i wpada do wizjera.

Schemat lustrzanki cyfrowej

Schemat lustrzanki cyfrowej
1. Obiektyw; 2. Zwierciadło; 3. Migawka; 4. Matryca CCD; 5. Matówka albo zwierciadło w górnej pozycji (gdy naciśnięto spust); 6. Soczewka; 7. Pryzmat pentagonalny; 8. Wizjer;

Źródło: Wikipedia / autor: Cburnett / licencja: GFDL

Natomiast, gdy naciskamy spust migawki, zwierciadło się podnosi (aż do pozycji 5), migawka otwiera się, a światło pada na matrycę światłoczułą . Tam dzięki wykorzystaniu przetworników analogowo - cyfrowych, dokonuje się "zamiana" światła na impulsy elektryczne, które po odpowiedniej obróbce są zapisywane w pamięci aparatu.

Wady i Zalety

WadyZalety
  • Bardzo duże rozmiary oraz solidna waga sprawiają, że lustrzanka cyfrowa ogranicza naszą mobilność.
  • Kolejna wada, to ich wysoka cena. Za w miarę przyzwoity sprzęt, musimy zapłacić przynajmniej 2 tyś. złotych. U profesjonalistów ceny tych urządzeń na poziomie 20 tyś. nie budzą zdziwienia.
  • Jedną z głównych cech lustrzanek jest wymienność obiektywu. Jednak czynność to może powodować zakurzenie nie tylko samego układu optycznego (co jeszcze nie jest czymś tragicznym), ale co gorsza samej matrycy. Czyszczenie jej może okazać się bardzo ryzykowne. Jednak odrobina ostrożności i nic złego stać się nie powinno.
  • Bardzo dobra jakość zdjęć. Lustrzanki dysponują większymi matrycami, niż kompakty. Większe matryce, to z kolei mniejsze szumy.
  • Czułość w bardzo dużym zakresie. Możemy liczyć nawet na czułość od ISO 100 do ISO 12800. np. Nikon D4.
  • Szybki Autofocus. Lustrzanka oferuje możliwość bardzo szybkiego ustawienia ostrości.
  • Najistotniejsza chyba zaleta, to możliwość wymiany obiektywu.

Komu polecić?

Lustrzanki, to aparaty fotograficzne dla profesjonalistów, lub osób, dla których fotografia to prawdziwa pasja . Bardzo duża ilość obiektywów na rynku, duże możliwości ręcznego ustawiania parametrów, a także dobra jakość wykonania powodują, że mamy wręcz nieograniczone możliwości robienia zdjęć i to bardzo dobrej jakości.

Aparaty typu "bridge camera"

Nie znajdziemy tutaj optycznego układu celowniczego, który charakterystyczny jest dla lustrzanek. Jednak trudno również znaleźć takie cechy, które umożliwiłyby zakwalifikowanie ich do kompaktów.

Jednak wiele zaawansowanych parametrów może zostać tutaj ustawionych ręcznie, co przypomina lustrzankę. Znajdziemy tutaj również elektroniczny wizjer (EVF) - oprócz oczywiście wyświetlacza LCD. Zwykle urządzenia te wyposażano w obiektywy niewymienne, często z tzw. superzoomem. Jednak ostatnio spotykane są również aparaty typu "bridge camera" z wymiennymi obiektywami.

Obiektyw

Obiektyw, to układ optyczny (zwykle składa się z kilku soczewek), którego zadaniem jest "przeniesienie" obrazu na matrycę (aparaty cyfrowe). Parametry obiektywów bardzo znacząco wpływają na jakość robionych przez nas zdjęć.

Rodzaje zoomów

Producenci zwykle podają nam dwa rodzaje zoomów: cyfrowy oraz optyczny. Pierwszy z nich posiada znaczenie tylko marketingowe. Drugi po części też, gdyż budzi złe skojarzenia, ale po kolei.

Zoom cyfrowy

Jak już napisałem, ten rodzaj zoomu ma znaczenie, ale tylko z punktu widzenia marketingowego . Obraz jest powiększany, ale tylko pozornie. Dlaczego? Działa to w ten sposób, że wycinany jest fragment obrazu, który powstaje na matrycy, by następnie mógł on zostać powiększony do rozmiarów oryginalnego obrazu. Innymi słowy, to wycinanie fragmentu obrazu i rozciąganie do pełnego kadru.

Jak wiadomo obraz na matrycy składa się z bardzo małych punktów, zwanych pikselami. Im tych punktów jest więcej, tym obraz posiada więcej szczegółów. Natomiast wycinając fragment obrazu i rozciągając go do pierwotnego rozmiaru, zmniejszamy ilość pikseli, a tym samym pozbawiamy obraz (zdjęcie) szczegółów. Podsumowując - zoom cyfrowy pozornie przybliża obraz, jednak robi to kosztem utraty szczegółowości.

Zoom optyczny / zakres ogniskowej

Zwykle parametr ten jest błędnie rozumiany, gdyż stawiamy znak równości pomiędzy wartością zoomu optycznego, a krotnością możliwości przybliżania obrazu. Dlaczego jest to tak istotne? Parametr ten nie mówi nam bezpośrednio o możliwości przybliżania, ale o krotności regulacji ogniskowej! Zoom optyczny oznacza więc, że najdłuższa możliwa do osiągnięcia ogniskowa dla danego obiektywu, jest większa od najkrótszej ogniskowej o określoną ilość razy, np. 3 razy dla zoomu optycznego o wartości 3x.

Jak liczyć?

Zoom optyczny można policzyć w prosty sposób. Po prostu dzielimy najdłuższą ogniskową przez najkrótszą. Dla przykładu, obiektyw posiada możliwość regulacji ogniskowej od 35 mm do 105 mm. Zoom optyczny obliczymy więc w następujący sposób: 105 mm (najdłuższa ogniskowa) / 35 mm (najkrótsza ogniskowa) = 3 . Wynika z tego, że zoom optyczny wynosi 3 (3 razy najdłuższa ogniskowa jest większa od najkrótszej).

obiektywy nikona

Obiektywy Nikkor: od lewej (ogniskowa ustawiona na 200 mm); od prawej (ogniskowa ustawiona na 28 mm)

Źródło: Wikipedia / autor: Marc Lacoste / licencja: Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5

Co wpływa na przybliżanie obrazu?

Po pierwsze trzeba zacząć od tego, że twierdzenie, iż zoom optyczny przybliży obraz o określoną ilość razy, np. 3x przybliży obraz 3 razy jest nie do końca prawdziwe . Dlaczego? Chodzi tutaj po prostu o zawężenie, lub poszerzenie pola widzenia przed obiektywem, co daje wrażenie przybliżania, lub oddalania obrazu.

Zwiększając wartość zoomu optycznego (zwiększamy ogniskową) powodujemy zmniejszenie kąta widzenia, a więc na matrycy powstaje mniejszy wycinek obrazu, co daje wrażenie jego przybliżenia (nie należy mylić z zoomem cyfrowym, który tylko programowo rozciąga obraz na matrycy kosztem utraty jakości). Aby było ciekawiej, na to jak duży wycinek obrazu zarejestruje aparat (odbierane jako przybliżenie, lub oddalenie obrazu), wpływa również wielkość matrycy. Im matryca jest mniejsza, tym jest w stanie objąć mniejszy fragment obrazu (mniejszy kąt widzenia), a tym samym będzie on przybliżony.

Reasumując, to czy mamy wrażenie, że obraz jest przybliżony, czy oddalony wpływa długość ogniskowej oraz wielkość matrycy.

To jak właściwie jest z tym przybliżeniem?

Co tak naprawdę traktujemy jako przybliżone, a co oddalone? Przyjmijmy, że obraz w skali 1:1, to ten widoczny gołym okiem. Odpowiada to ogniskowej 43,3 mm na elemencie światłoczułym formatu 35mm (tutaj matrycy). Jednak zwykle dla tego formatu stosuje się ogniskową 50 mm, jednak do wszelkich przeliczeń, należy wykorzystać wartość 43,3 mm. Zwiększając długość ogniskowej powyżej 43,3 mm (przy niezmiennej wielkości matrycy), kąt widzenia będzie coraz bardziej zawężony, a my odczujemy to jako "przybliżanie obrazu" (przybliżony w stosunku do tego co widoczne gołym okiem!). Analogicznie w przypadku zmniejszania długości ogniskowej poniżej 43,3 mm (ta sama wielkość matrycy), kąt widzenia będzie coraz mniejszy , co da wrażenie oddalania obrazu (przyjmujemy, że skala 1:1, to obraz widoczny gołym okiem!).

Wynika z tego, że znajomość samej długości ogniskowej niewiele nam da, gdyż na to jaki kąt obrazu obejmuje nasz obiektyw, wpływa również wielkość matrycy. Różna wielkość matryc u różnych producentów, to powód wielu nieporozumień. Wystarczy, że nasza matryca będzie formatu 30 mm, a nie 35 mm i nasze rozważania dotyczące tego, że dla długości ogniskowej 43,3 mm obraz jest w skali 1:1 (ludzki oko), nie będą miały sensu, gdyż mniejsza matryca wymaga zawężenia kąta widzenia, co zaburzy całą analogię.

Ekwiwalent ogniskowej

Ekwiwalent ogniskowej jest bardzo istotny przy porównywaniu kątów widzenia, gdy mamy do czynienia z matrycami o różnych wielkościach. Parametr ten mówi nam o tym, jaką ogniskową powinien mieć obiektyw dla formatu 35 mm , aby uzyskał ten sam kąt widzenia co w naszym urządzeniu. Dla przykładu obliczmy ekwiwalent ogniskowej dla F = 12,0 mm oraz dla matrycy 1/2.5". Taka matryca posiada przekątną, która wynosi - 7,2 mm (dane dostępne w specjalnych tablicach z wielkościami matryc). Z kolei klatka formatu 35 mm posiada przekątną, która wynosi 43,3 mm. Obliczamy teraz ile razy przekątna formatu 35 mm jest większa od naszej matrycy - 43,3 / 7,2 = 6. Teraz mnożymy tę krotność przez długość naszej ogniskowej - 6 * 12 = 72 mm. Oznacza to, że w dla formatu 35 mm, ogniskowa powinna mieć 72 mm, aby uzyskać kąt widzenia taki jak w naszym aparacie z matrycą 1/2.5" i ogniskową 12mm.

Na szczęście zwykle nie musimy wykonywać tak żmudnych obliczeń, gdyż w przypadku kompaktów producenci sami podają ekwiwalent ogniskowej dla 35 mm. Dla lustrzanek cyfrowych zwykle podaje się tzw. krotność ogniskowej - przeważnie 1,5 albo 1,6.

Jak do tego wszystkiego ma się zoom optyczny?

Jak widać, to jakie przybliżenie uzyskamy jest dosyć skomplikowaną sprawą i nie da sięsprowadzić tego tylko do zoomu optycznego (manipulowanie długością ogniskowej), gdyż nie znając dodatkowych parametrów, trudno powiedzieć, czy wartość zoomu optycznego 1x, to obraz w skali 1:1 (rozumiany jako obraz, który widzi ludzkie oko).

Nie zmienia to jednak faktu, że lepiej kupować aparaty cyfrowe z większym zoomem optycznym, co możemy traktować jako pewnego rodzaju przedział regulacji kąta widzenia (przybliżenie, oddalanie). Ważna jest również wiedza o tym, że zoom optyczny nie powoduje widocznego pogorszenia jakości obrazu (obraz składa się z zawsze z takiej samej ilości pikseli), w przeciwieństwie do cyfrowego (stosowanie zoomu cyfrowego wiąże się ze zmniejszeniem ilości pikseli, które tworzą obraz, a tym samym jest on pozbawiony coraz większej ilości szczegółów).

porównanie zoomu cyfrowego z optycznym

Zdjęcie górne wykonano z ogniskową 50 mm; zdjęcie środkowe, to zoomu cyfrowy zdjęcia górnego (czerwony kwadrat); zdjęcie na dole z ogniskową 200 mm (zoom optyczny)

Źródło: Wikipedia / autor: Hustvedt / licencja: GFDL

Jasność obiektywów

Czym jest?

Bardzo istotny parametr obiektywu. Informuje nas jak dużo światła przepuszczane jest do wnętrza aparatu. Na jasność obiektywu wpływają: długość ogniskowej oraz średnica otworu obiektywu, która ograniczana jest przez przesłonę. Jasność obiektywu jest wprost proporcjonalna do średnicy otworu (im bardziej przesłona jest otwarta, tym więcej światła dostaje się do wnętrza aparatu) oraz odwrotnie proporcjonalna do długości ogniskowej (im ogniskowa jest większa, tym jasność spada).

Jak liczyć?

Jasność obiektywu możemy w przybliżeniu obliczyć w bardzo prosty sposób. Wystarczy skorzystać z tego wzoru: f / d, gdzie f, to długość ogniskowej, a d, to średnica otworu obiektywu. Im obliczona wartość będzie większa, tym jasność obiektywu będzie mniejsza!.

Jaką jasność wybrać?

Zwykle jasność określana jest jako: minimalna / maksymalna przysłona i wyrażona w postaci dwóch wartości (minimalnej oraz maksymalnej), np. f/2.6 - f/5.4.

Zwykle przyjmuje się, że obiektywy o jasności około f/2.0 są bardzo jasne. Te o jasności około f/3.5, zwykle zaliczane są do średnio jasnych, jednak pozwalają również na swobodne fotografowanie w większości warunków.

Matryca

Aparaty cyfrowe nie mogłyby istnieć bez matryc, których zadaniem jest utrwalanie obrazu (odpowiednik kliszy fotograficznej w aparacie analogowym).

Rozdzielczość

Najistotniejsza w przypadku matryc jest ich rozdzielczość. Mówi nam ona o ilości punktów, z jakich będzie składał się obraz (jak wiadomo obraz cyfrowy, to wiele maleńkich punktów, zwanych pikselami). Im rozdzielczość jaką dysponuje matryca jest większa, tym możemy uchwycić więcej szczegółów.

Zwykle rozdzielczość matryc w aparatach cyfrowych nie podawana jest w postaci dwóch wartości (ilość punktów w poziomie oraz w pionie), tak jak ma to miejsce np. w przypadku monitorów LCD, a w postaci całkowitej sumy wszystkich punktów, które rejestrują obraz, a tym samym sumy punktów z jakich będzie składać się wykonane zdjęcie. Zwykle matrycę tworzy kilku milionów pikseli (punktów). Dlatego z przyczyn czysto praktycznych zapis uproszczono, dzięki wykorzystaniu przedrostka Mega , który jest wielokrotnością o mnożniku milion. Dla przykładu: zamiast pisać, że matryca dysponuje 8 000 000 pikseli, piszemy po prostu 8 Mpx.

Rozmiar

Często pomija się rozważania na temat rozmiary matrycy podczas wyboru aparatu cyfrowego, a nie słusznie, gdyż parametr ten ma znaczeni dla jakości wykonywanych zdjęć. Przede wszystkim chodzi tutaj o to, że małe rozmiary matryc (praktycznie tyczy się to tylko kompaktów), przyczyniają się do powstawania szumów (widoczne w postaci charakterystycznych ziaren na zdjęciu). Ponadto poszczególne piksele na takiej małej matrycy są zwykle mniej czułe.

Rozmiar matryc zwykle podaje się w postaci dwóch wartości i znaku ilorazu pomiędzy nimi: 1/1.8'', 1/2.2'', 1/2.8'' itp. Jednak tak naprawdę, to bez przeliczania tych wartości nie sposób powiedzieć jaka jest rzeczywista wielkość matrycy ! Z drugiej strony, rzeczywista wielkość, nie jest nam zbytnio potrzebna, gdyż podany parametr pozwala nam na samo porównanie ich poszczególnych rozmiarów. Parametr określający wielkość matrycy można traktować jako ułamek. Wynika z tego fakt, że jeżeli wartość pod kreską ułamkową będzie mniejsza, tym będziemy mieć do czynienia z większą matrycą. Przykład - matryca 1/3.0'' jest mniejsza niż 1/2.5''.

Rodzaje

Zwykle spotykamy dwa rodzaj przetworników (matryc) w aparatach cyfrowych, są to: CCD oraz CMOS.

CCD

Historia

Pierwszy przetwornik CCD powstał już w 1969 roku . Posiadał on zaledwie 8 pikseli w jednym rzędzie. Projektowano go z myślą, o zastosowaniach w wideotelefonie, który powstawał równolegle. Przetworniki o większej rozdzielczości (100 x 100) zaprojektowano w 1973 roku.

Działanie

Uderzający w atom foton, może spowodować, że elektron w tym atomie przeskoczy na wyższą powłokę, a tym samym być może spowoduje uwolnienie nośnika ładunku (dziury, albo elektrony) - nazywamy to wewnętrznym efektem fotoelektrycznym.

Bardziej szczegółowo działa to tak, że oświetlenie matryce CCD sprawia, że fotony w nią uderzające, powodują wytworzenie wspomnianych nośników ładunków, które gromadzone są w kondensatorach. Następnie specjalny układ mierzy nośniki w nich zgromadzone, a następnie kondensator zostaje rozładowany. To ile nośników ładunków znalazło się w danym czasie w kondensatorze (ile zostało zmierzone), zależy od stopnia natężenia światła.

Matryca CCD składa się z kilku milionów elementów światłoczułych. Każdy z tych elementów mierzy natężenie światła niezależnie. Ponadto elementy te dokonują zwykle pomiaru tylko dla jednej z trzech głównych składowych barw - czerwony, zielony, niebieski (RGB).

Rozmiary
TypProporcjeDługość [mm]Szerokość [mm]Przekątna [mm]Powierzchnia [mm²]Powierzchnia względna
1/6" 4:3 2,300 1,730 2,880 3,980 1,000
1/4" 4:3 3,200 2,400 4,000 7,680 1,930
1/3.6" 4:3 4,000 3,000 5,000 12,00 3,020
1/3.2" 4:3 3,420 3,420 5,680 15,50 3,890
1/3" 4:3 4,800 3,600 6,000 17,30 4,340
1/2.7" 4:3 5,270 3,960 6,590 20,90 5,240
1/2" 4:3 6,400 4,800 8,000 30,70 7,720
1/1.8" 4:3 7,180 5,320 8,930 38,20 9,590
2/3" 4:3 8,800 6,600 11,00 58,10 14,60
1" 4:3 12,80 9,600 16,00 123,0 30,90
4/3" 4:3 22,50 18,00 28,80 405,0 102,0
APS-C 3:2 25,10 16,70 30,10 419,0 105,0
35MM 3:2 36,00 24,00 43,30 864,0 217,0
645 4:3 56,00 41,50 69,70 2324,0 584,0

CMOS

Możemy je spotkać zarówno w tańszych aparatach cyfrowych, a jak tych z wyższej półki.

Matrycę CMOS tworzą takie elementy jak:

  • Filtr barwny - dzięki niemy poszczególne elementy światłoczułe matrycy są wrażliwe tylko na światło o określonym zakresie częstotliwości.
  • Mikrosoczewki - dzięki nim światło jest skupiane dokładnie na poszczególnymi elementami światłoczułymi matrycy CMOS
  • Przetwornik analogowo - cyfrowy
  • Wzmacniacz sygnału
  • Elementy światłoczułe - działają jak fotodiody

Pojemność i rodzaj pamięci

Głównym nośnikiem danych jest tutaj karta pamięci . Jednak nie wszyscy sobie zdają z tego sprawę, że istnieją aparaty cyfrowe, które dają możliwość przechowywania danych w pamięci wewnętrznej flash. Karty pamięci różnią się przede wszystkim: pojemnością, budową, a także prędkością odczytu oraz zapisu danych.

Najwięksi producenci

Obecnie największymi producentami kart pamięci, są:

  • SanDisk
  • Lexar
  • Sony
  • Kingston

Rodzaje kar pamięci

W aparatach cyfrowych możemy montować różne katy pamięci. Jednak jaki konkretnie typ, to już zależy od modelu urządzenia. Należy zawsze sprawdzić jaki jaki rodzaj kart obsługuje nasz aparat!

T-Flash (microSD)

Rozmiary karty, to: 11 mm × 15 mm × 1 mm. Dysponuje złączem z ośmioma stykami. Maksymalna pojemność to, 32 GB.

Prędkości odczytu i zapisu
  • klasa 2: 16 Mb/s (2 MB/s)
  • klasa 4: 32 Mb/s (4 MB/s)
  • klasa 6: 48 Mb/s (6 MB/s)
  • klasa 10: 80 Mb/s (10 MB/s)
To z jaką klasą jest zgodna karta microSD, świadczy cyfra arabska znajdująca się na karcie (jej górna część). Cyfra ta otoczona jest okręgiem.

xD

Ten rodzaj karty znajdziemy zwykle w aparatach firm: Fujifilm oraz Olympus. Na rynku kartę tą możemy spotkać od 2002 roku. Wymiary jej wynoszą: 20 mm x 25 mm x 1.78 mm. Maksymalna pojemność tego nośnika wynosi 2GB (2011 rok).

standard kart xD

Karta pamięci w standardzie xD

Źródło: Wikipedia / autor: Qurren / licencja: GFDL

Prędkości odczytu i zapisu
  • Standardowa: 1.3 MB/s (zapis); 5 MB/s (odczyt), lub 3 MB/s (zapis); 5 MB/s (odczyt)
  • Typ M: 2.5 MB/s (zapis); 4 MB/s (odczyt)
  • Typ M+: 3.75 MB/s (zapis); 6 MB/s (odczyt)
  • Typ H: 9 MB/s (zapis); 15 MB/s (odczyt)

Memory Stick (MS)

Stworzona przez Sony i wykorzystywana zwykle w aparatach tej firmy. Maksymalna pojemność, to 32 GB. Wymiary: Standard/PRO: (50,0 × 21,5 × 2,8 mm); Duo/PRO Duo: (31,0 × 20,0 × 1,6 mm); Micro: (15,0 × 12,5 × 1,2 mm).

Prędkości odczytu i zapisu
  • Standard: 1,8 MB/s (zapis); 2,5 MB/s (odczyt)
  • PRO/PRO Duo: 20 MB/s (transfer); 1,875 MB/s (minimalna prędkość zapisu), 10 MB/s (prędkość maksymalna zapisu)
  • Micro (M2): 20 MB/s (transfer)

MultiMedia Card (MMC)

Wymiar tego nośnika pamięci, to: 24 mm × 32 mm × 1,4 mm. Zwykle spotykamy nośniki MMC o pojemności 2 GB.

Secure Digital (SD)

Standard opracowany w 2000 roku przez firmy: Toshiba, Panasonic oraz SanDisk. Wymiary tego nośnika, to: 24 mm × 32 mm × 2,1 mm. Zwykle spotykamy pojemność od 8 MB do 2 GB. Istnieją również nośniki SD o pojemności od 4 GB do 32 GB, jednak są wtedy SDHC.

standard kart SDHC

Karta pamięci w standardzie SDHC

Źródło: Wikipedia / autor: Jiří Doubravský / licencja: GFDL

Prędkości odczytu i zapisu
  • Klasa 2: 2 MB/s
  • Klasa 4: 4 MB/s
  • Klasa 6: 6 MB/s
  • Klasa 10: 10 MB/s

CompactFlash (CF)

Standard opracowany już w 1994 roku, przez SanDisk Corporation. CompactFlash, to pierwsza na rynku karta flash. Jej wymiary, to: 42,8 mm × 36,4 mm × 3,3 mm (typ I), lub 42,8 mm × 36,4 mm × 5 mm (typ II). Maksymalna prędkość transmisji dla tego nośnika wynosi 133 MB/s.

Pewną ciekawostką związaną z tym nośnikiem jest to, że CFA w 2010 roku zatwierdziła wersję 5.0 dla kart CF, których teoretyczna pojemność może wynosić nawet 144 petabajty (147 456 terabajty).

Jaką pojemność wybrać?

Tutaj podstawowa zasada jest taka: im większa pojemność, tym lepiej. Co znaczy tutaj lepiej? Otóż jesteśmy w stanie pomieścić na naszym nośniku więcej zdjęć. Rozsądnym minimum, powinna być pojemność przynajmniej 4 GB. Oczywiście przede wszystkim należy sprawdzić jaką maksymalną pojemność obsługuje nasze urządzenie oraz z jakimi kartami pamięci jest kompatybilne.

Dodatkowe informacje

Możliwość nagrywania filmów

Bardzo ciekawą oraz przydatną funkcją, którą posiadają aparaty cyfrowe, jest możliwość nagrywania filmów wideo. Jeszcze kilka lat temu, jakość tych filmów nie była zadowalająca, były to zwykle filmy o średniej jakości. Jednak obecnie możemy nagrywać filmy w bardzo dobrej jakości. Wiele aparatów posiada obecnie możliwość nagrywania filmów w jakości HD!. Oczywiście tak nagrane filmy, mimo jakości HD, będę się różniły od tych nagranych przy użyciu kamery cyfrowej.

Dostępne rozdzielczości dla filmów

Obecnie najczęściej spotykamy "cyfrówki", które dają możliwość nagrywania filmów w następujących rozdzielczościach:

  • 320 x 240
  • 640 x 480
  • 848 x 480
  • 1280 x 720 (HD)
  • 1920 x 1080 (Full HD)

Autofokus

Dzięki niemu, możliwe jest automatyczne ustawienie ostrości obrazu.

Autofokus aktywny

Jednym ze sposobów ustawienia ostrości jest pomiar odległości pomiędzy aparatem, a obiektem fotografowanym. W przypadku aktywnego autofokusa, wykorzystujemy wiązkę ultradźwięków, lub promieniowania podczerwonego.

Autofokus pasywny

Zwykle spotykamy dwa rodzaje autofokusów pasywnych.

AF

Wykorzystana jest tutaj następująca idea: im obraz na matrycy jest bardziej kontrastowy, tym ostrość jest lepsza.

TTL

Wykorzystywany w lustrzankach oraz bardziej zaawansowanych kompaktach. Stosujemy tutaj pomiar przysunięcia fazowego.

Stabilizacja obrazu

Stabilizator obrazu umożliwia nie tyle wyeliminowanie (co jest praktycznie niemożliwe), a zdecydowane ograniczenie drżenia aparatu, co powoduje zamazanie zdjęcia. Obecnie spotykamy dwa rodzaje stabilizatorów obrazu. Pierwszy z nich, to stabilizator optyczny (bardzo skuteczny). Zwykle w różnych oznaczeniach widnieje pod nazwą: OIS. Drugi rodzaj stabilizacji, to: stabilizator cyfrowy (zwykle mniej skuteczny niż optyczny). Oznaczmy go jako: EIS.

Kontrola ekspozycji

Kontrolą ekspozycji nazywamy wszelkiego rodzaju funkcje aparatu, które mają na celu manualną kontrolę nad ilością światła, które pada na matrycę. Zwykle kontrolować ekspozycję (ilość światła, które pada na matrycę), możemy dzięki zmianie takich parametrów, jak: wartość przesłony ( zostało omówione wyżej), czas naświetlania oraz czułość ISO.

Czas naświetlania

Parametr tan mówi nam o tym, jak długo naświetlany jest element światłoczuły (tutaj matryca), w celu utrwalenia obrazu. Parametr ten podaje się w sekundach (1", 2", 4" itd.), a zwłaszcza w ułamkach sekundy (..., 1/15, 1/8, 1/4, lub 1/2). W obecnych "cyfrówkach" mamy do dyspozycji czas naświetlania nawet od 1/8000 s do nawet 30 s.

Generalna zasada jest taka, że przy dużym oświetleniu stosujemy krótki czas naświetlania. Z kolei słabe oświetlenie, np. nocą, wymaga długiego czasu naświetlania.

Czułość ISO

Parametr ten określa wrażliwość matrycy na światło. Czułość określa się skali ISO . W kompaktach najczęściej spotykamy takie wartości ISO, jak: 50, 100, 200, 400 oraz 800. Jeżeli korzystałeś z aparatów analogowych, to z pewnością wiesz o co chodzi, gdyż te oznaczenia wzięły się właśnie z czasu naświetlania błony fotograficznej.

Na co wpływa ten parametr? Im wartość ISO jest mniejsza, tym matryca jest mniej czuła na światło. Jeżeli robimy zdjęcia przy słabym oświetleniu, np. nocą, to stosujemy maksymalne wartości ISO. Natomiast duże oświetlenie, np, gdy robimy zdjęcia na zewnątrz, w słoneczne dni, to ustawiamy jak najmniejsze wartości ISO.

Dodatkowe wyposażenie

Zwykle nie zwracamy większej uwagi na dodatkowe akcesoria aparatu, a niesłusznie, gdyż o tego zależy w dużej mierze komfort naszej pracy.

Najbardziej niezbędnymi akcesoriami są: ładowarka, zasilacz, karta pamięci oraz bateria. Bez nich, nasza "cyfrówka" nie będzie działać.

Dodatkowo, możemy się również wyposażyć w takie elementy, jak: dodatkowe obiektywy (w przypadku lustrzanek), lampę błyskową, statyw, etui oraz torbę (jeżeli jest to lustrzanka, która trochę waży).

Istotny jest również czytnik kart pamięci. Co prawda będzie on zamontowany w komputerze, lecz ułatwi przesyłanie danych pomiędzy aparatem, a komputerem. Dzięki niemy, nie musimy podłączać naszej "cyfrówki" przez USB do komputera, tylko wystarczy, że wyjmiemy kartę pamięci z aparatu i umieścimy ją w specjalnym czytniku.

Najlepsze opinie ↑

+4[4]
Madziar 4 lata temu
Dobrze dopasowany aparat to podstawa. Nie ma sensu np. kupować lustrzanki dla kogoś, kto fotografuje sporadycznie, albo kompaktu jeżeli myślimy o profesjonalnych zastosowaniach. Co do parametrów, to radziłbym zwracać uwagę na sam obiektyw, bo często to pomijamy. Nie zaprzątajcie sobie natomiast w ogóle głowy zoomem cyfrowym, gdyż nie ma z niego żadnych korzyści, a wręcz przeciwnie, gdy go stosujemy, jakość zdjęć bardzo spada.
Odpowiedz
+4[4]
linoskoczek 4 lata temu
Czy waszym zdaniem tanie kompakty z supermarketów za 300 zł są cokolwiek warte? Nie zajmuję się profesjonalnie fotografowaniem , ale powiedzmy chciałbym sporadycznie zrobić jakąś fotkę. Specjalnie nie zależy mi na jakości, oczywiście w granicach rozsądku. Czy coś za taką cenę jest warte uwagi? Czy przewyższa np. to, co mają do zaoferowania telefony? Posiadam Samsunga Omnia, czy tani kompakt go przewyższy? Proszę o odpowiedź, bo nie chcę wyrzucać pieniędzy w błoto, jeżeli nie uświadczę żadnej zmiany w porównaniu do Omni, którą posiadam.
Odpowiedz
+4[4]
Matias 4 lata temu
Zarówno w jednym jak i drugim przypadku jakość zdjęć będzie się prezentować dosyć słabo, szczególnie gdy porównać je do tych które robią lustrzanki i to nawet te najtańsze. Szczególnie chodzi tutaj o kontrast, ostrość oraz nasycenie. Jednak do najprostszych zastosowań jak najbardziej wystarczy zarówno kompakt, jak również aparat w telefonie.

Pytasz jednak co lepsze? Generalnie kompakt powinien sobie radzić lepiej zwłaszcza jeżeli chodzi o mniejsze zniekształcenia geometrii, czy tzw. ziarno. Poza tym warto mieć na uwadze to, że w telefonach nie uświadczymy zoomu optycznego. Lampa błyskowa jest tutaj również słabsza. Jednak nie bez znaczenia jest to, że komórkę zawsze masz przy sobie i przy dobrym oświetleniu zdjęcia są znośne.
Odpowiedz

Dodaj opinię o poradniku


Kod antyspamowy
Odśwież

Wyślij
Anuluj