Mamy prawie 500 poradników i rankingów oraz około 10 tyś. ocen produktów!

Rejestruj
Zmień czcionkę:

Jaki mikrofon wybrać?

Za twórce mikrofonu uważamy Charlesa Wheatstona. Prototypowy model powstał w 1827 roku. Od tego czasu urządzenie te uległo wielu przeobrażeniom. Obecnie mamy do wyboru całą gamę różnorakich modeli przystosowanych do konkretnych zastosowań.

Dlatego przed zakupem warto zapoznać się z ich rodzajami, obszarami zastosowań oraz parametrami. Z pewnością pozwoli to nam podjąć właściwą decyzję odnośnie zakupu.

Zastosowanie

Mikrofony mogą być wykorzystywane w różnych zastosowaniach. Co ważne innego rodzaju urządzenie będzie nam potrzebne podczas występów wokalnych, inne do wywiadów reporterskich, a jeszcze inne do współpracy z kamerą.

RodzajOpisZdjęcie
Instrumentalne

Przykład: z gitarą

Ich konstrukcja pozwala na przytwierdzenie mikrofonu do różnego typu instrumentów, np. pianin, perkusji, saksofonów, wiolonczeli, gitar itd. Mają zwykle niewielkie rozmiary oraz specjalny uchwyt montażowyMikrofon instrumentalny z gitarą
Wokalne

Przykład: Shure SV 100

Przystosowane do rejestrowania wokalu, jednak zwykle sprawdzą się także do wyłapywania mowy (lektorskie). Mikrofony wokalne dostępne są jako proste urządzenia do zastosowań domowych, np. w karaoke, jak również w formie bardziej zaawansowanego sprzętu dla amatorskich oraz profesjonalnych występów wokalnych. Charakterystyka kierunkowa: hiperkardioidalna, superkardioidalna oraz kardioidalna. Rodzaj: pojemnościowe, dynamiczneShure SV 100
Reporterskie

Przykład: AKG Acoustics D230

Wykorzystywane do różnego rodzaju zadań reporterskich (wywiady, praca w terenie). Charakterystyka kierunkowa: jednokierunkowe lub dookólne. Rodzaj: dynamiczneAKG Acoustics D230
Lektorskie

Przykład: Shure SM7B

Służą do nagrywania mowy. Charakterystyka kierunkowa: dwukierunkowa, superkardioidalna, kardioidalna. Rodzaj: dynamiczne (czasami pojemnościowe).Shure SM7B
Pomiarowe

Przykład: Behringer ECM 8000

Wykorzystywane w pomiarach akustycznych głośników. Charakterystyka kierunkowa: wielokierunkowe. Rodzaj: pojemnościoweBehringer ECM 8000
Przypinane (lavalier, krawatowes)

Przykład: Shure MX183

Mają niewielkie rozmiary, są lekkie oraz mało widoczne. Przypinane do koszuli, krawatu, kołnierzyka itd. Wykorzystywane przez prezenterów. Charakterystyka kierunkowa: wielokierunkowe (czasami kardioidalna oraz superkardioidalna). Rodzaj: pojemnościowe (czasami dynamiczne)Shure MX183
Do kamer

Przykład: Azden SMX-10

Montowane na kamerze. Charakterystyka kierunkowa: jednokierunkowe. Rodzaj: pojemnościoweAzden SMX-10
Bezstatywowe

Przykład: DPA BLM 4060

Wyglądem przypominają dysk o płaskiej podstawie. Stawiane na podłodzeDPA BLM 4060
Headset

Przykład: Line 6 HS30

Mocowane na podobnej zasadzie co słuchawki. Ewentualnie podtrzymywane tylko na uszach. Wykorzystywane przez prezenterów bądź piosenkarzy. Charakterystyka kierunkowe: jednokierunkowe. Rodzaj: pojemnościoweLine 6 HS30
Komputerowe

Przykład: Turtle Beach Headset

Wykorzystywane w komputerach, laptopach. Zwykle zintegrowane ze słuchawkamiTurtle Beach Headset Ear Force XO SEVEN

Typy mikrofonów

Bardzo często mikrofony dzielone są w oparciu o ich budowę (zasady działania). W oparciu o to kryterium wyróżniamy:

  • Dynamiczne
  • Pojemnościowe

Dynamiczne

Zbudowane z elastycznej membrany, cewki oraz magnesu. Ich ogólna zasada działania jest następująca. Fala akustyczna wprawia w drgania membranę, która połączona jest z cewką. Ta z kolei również zaczyna wibrować i wytwarzane jest napięcie (cewka znajduje się w polu magnetycznym) na jednym i drugim zacisku cewki. Częstotliwość tego napięcia jest równa częstotliwości fali akustycznej. Nie potrzebują zasilania.

Sennheiser e-835

Przykład mikrofonu dynamicznego: Sennheiser e-835

  • Najważniejsze zalety:
    • Prosta konstrukcja
  • Najważniejsze wady:
    • Mniej czułe niż pojemnościowe
    • Mogą mieć dużą masę

Pojemnościowe

Tworzy je kondensator z dwiema okładkami. Jedna z okładek jest jednocześnie membraną, która drgając zmienia pojemność kondensatora (druga okładka jest nieruchoma). Powoduje to zmianę napięcia. Częstotliwość tych zmian odpowiada częstotliwości fali akustycznej. Muszą być zasilane prądem.

Samson G-Track

Przykład mikrofonu pojemnościowego: Samson G-Track

  • Najważniejsze cechy:
    • Lekkie
    • Szerokie pasmo częstotliwości
    • Dobrze odwzorowany dźwięk
    • Duża czułość

Obecnie zarówno mikrofony pojemnościowe jak i dynamiczne cieszą się dużą popularnością, jednak te drugie z racji większej czułości są częściej wybierane.

Kierunkowość

Mikrofon może rejestrować dźwięk z każdego otaczającego go miejsca (dookólnie) lub tylko ze ściśle określonych fragmentów przestrzeni (z jednego bądź dwóch kierunków). W oparciu o to kryterium wyróżniamy mikrofony:

  • Jednokierunkowe
  • Dwukierunkowe (ósemki)
  • Wszechkierunkowe (dookólne, kołowe)
Charakterystyka kierunkowa
Charakterystyka kierunkowa

Jednokierunkowe

Kąt rejestrowania fali akustycznej jest ograniczony – dźwięk wyłapywany jest tylko z jednego kierunku. Jeżeli wyobrazić sobie przestrzeń wokół mikrofonu jako kulę, tą obszar z którego dźwięk będzie przechwytywany przyjmie kształt stożka. Im rozwartość takiego stożka będzie mniejsza, tym będą wyłapywane dźwięki z mniejszego obszaru, jednak mikrofon będzie się charakteryzował większą czułością. W oparciu o powyższe informacje możemy wyróżnić kilka podtypów mikrofonów jednokierunkowych.

Kardioidalna Superkardioidalna Shotgun Hiperkardioidalna
33,746-10

W tabeli powyżej możesz zapoznać się ze współczynnikami kierunkowości dla podtypów mikrofonów jednokierunkowych. Im wartość jest większa, tym urządzenie jest bardziej czułe, jednak zbiera dźwięki z mniejszego wycinka przestrzeni.

Charakterystyka kierunkowa różnych mikrofonów kierunkowych
Charakterystyka kierunkowa różnych mikrofonów kierunkowych

Dwukierunkowe

Mikrofon wyłapuje zarówno dźwięki z przodu jak i z tyłu (dźwięki z boku rejestrowane w ograniczony sposób). Obszar, z którego przechwytywane są dźwięki przyjmuje kształt cyfry 8, dlatego też mikrofony te zwane są po prostu ósemkami.

Wszechkierunkowe

Wszystkie dźwięki wokół mikrofonu są przechwytywane. Warto pamiętać, iż istnieją modele, które mają możliwość zmiany z trybu wszechkierunkowe na dwukierunkowy.

Parametry

Czułość (skuteczność)

Informuje nas jak efektywnie zamieniane jest ciśnienie akustyczne (fala dźwiękowa) na napięcie elektryczne. Parametr ten mierzony jest w miliwoltach na Paskal [mV/Pa] przy częstotliwości dźwięku równej 1 kHz.

Mikrofony dynamiczne mają mniejszą czułość niż pojemnościowe. Dla tych pierwszych czułość mieści się w przedziale od 1 do 4 mV/Pa. Z kolei te drugie osiągają od 5 do 55 mV/Pa.

Czy im większa czułość tym lepiej? Niekoniecznie. Otóż im bardziej wyizolowane dźwięki nagrywamy tym czułość powinna być rzeczywiście większa. Jednak jeżeli z otoczenia dochodzą różnorodne dźwięki, to wtedy zbyt czuły mikrofon nie jest pożądany.

Zakres częstotliwości

Fala akustyczna może przyjmować różne częstotliwości. Człowiek o sprawnym słuchu wyłapuje zakres od 16 Hz do około 20 kHz. Mikrofon rejestruje zwykle węższy zakres, np. 20 Hz-16 kHz.

Zakres dynamiczny

Jest to zakres między maksymalnym, a minimalnym ciśnienie akustycznym mikrofonu. Parametr wyrażany jest w decybelach [dB]. Im przyjmuje wyższe wartości tym lepiej. Zakres dynamiczny liczony jest jako różnica maksymalnego poziomu ciśnienia akustycznego oraz szumów własnych, np. 127 dB - 12 dB(A) = 115 dB.

Odstęp sygnału od szumu (S/N)

Jest to różnica między napięciem na wyjściu mikrofonu (dla ciśnienia 1 Pa, co równa się 94 dB), a napięciem szumów mikrofonu. Parametr wyrażany w decybelach [dB]. Wyższe wartości są bardziej pożądane.

Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (Maksymalny SPL)

Oznacza maksymalny poziom natężenia dźwięku, który może być zarejestrowany przez mikrofon ze zniekształceniami nie większymi niż 0,5%. Parametr oznaczany w decybelach [dB]. Dla porównania:

Charakterystyka częstotliwościowa

Parametr prezentuje czułość mikrofonu [dB] w zależności od różnych częstotliwości dźwiękowych [Hz]. Najbardziej naturalny dźwięk odzwierciedla wykres oscylujący wokół zera. Wszystkie wartości powyżej to, wzmacnianie danych częstotliwości (odwrotnie dla wartości poniżej zera).

Szum własny

Mikrofony nawet w sytuacji idealnej ciszy rejestrują pewne dźwięki (szumy). Oczywiście rejestrowane jest przy tym określone napięcie na wyjściu. Jego poziom to właśnie szumy własne. Im są one mniejsze, tym lepiej, bo możliwe jest nagrywanie bardzo cichych dźwięków.

Parametr mierzony jest w dB(A-ważone). Zwykle osiągane są wartości na poziomie kilkunastu dBA. W niektórych szumy własne schodzą nawet do 6 dBA.

Wtyczki

Mikrofony możemy podłączyć za pomocą różnego rodzaju wtyczek.

RodzajOpisZdjęcie
XLR-3Złącza spotykane w mikrofonach wykorzystywanych w profesjonalnych zastosowaniach, chociaż nie tylko
(mini) jackMontowane w urządzeniach ze średniej oraz niskiej półki cenowej. Mogą to być wtyczki mono lub stereo
USBZ możliwością podpięcia do komputera (laptopa). Brak konieczności posiadania karty muzycznejŁącze USB
BezprzewodowoIstnieją również mikrofony, które można podłączyć bezprzewodowo – zwykle za pomocą BluetoothLogo Bluetooth

Dodaj opinię o poradniku


Wyślij
Anuluj
Informujemy, iż wprowadzone przez Ciebie dane osobowe w powyższym formularzu komentarza będą wykorzystywane tylko w celu publikacji Twojej wypowiedzi na niniejszej stronie. Więcej informacji w polityce prywatności.